De Kunstlinie

Al sinds 2010 zijn er gesprekken gaande tussen de Gemeente Almere en Kunstencentrum de Kunstlinie, over de beoogde kanteling van de Kunstlinie. De Kunstlinie zou zich door moeten ontwikkelen tot een expertisecentrum op het gebied van cultuureducatie en ze zou een rol vervullen op het gebied van Talent-ontwikkeling. Een belangrijk onderdeel van het nieuwe beleid is dat er geen gesubsidieerde muziek- en danslessen meer worden gegeven. Voor ons als VVD is dit een goede ontwikkeling: het geven van muziek- en danslessen is geen taak van de gemeente.

De afgelopen weken is er veel onrust ontstaan over de Kunstlinie. Het bestuur van de Kunstlinie maakte bekend dat ze de stichting per 1 augustus wilde opheffen. En 85 medewerkers zouden hiermee op straat komen te staan. Een aantal politieke partijen waren heel verbaasd, hoe dit nu zover heeft kunnen komen.

Deze verbazing is onterecht. De Kunstlinie heeft bijna een jaar geleden de huur van het gebouw de Kunstlinie al opgezegd. Meerdere wethouders hebben vele gesprekken gevoerd met de Kunstlinie over de nieuwe invulling van de taken en als Raad werden we hier veelvuldig over bijgepraat. Voor het gebouw De Kunstlinie hebben we als Raad een nieuwe bestemming vastgesteld met het mooie plan Een Hectare Cultuur.

Voor de VVD staat vast dat cultuur van enorm belang is voor onze stad. En dat geldt ook voor de cultuurlessen. We vinden het prima dat het docentencollectief door de gemeente wordt gefaciliteerd. Op een manier zoals we elke startende ondernemer faciliteren. Er is discussie ontstaan over de investering die de gemeente zou gaan doen in het gebouw De Voetnoot. Dat er toch weer sprake zou zijn van subsidiƫring. Dit is niet het geval, het enige dat de gemeente zal doen is het laten verrichten van achterstallig onderhoud. Om het gebouw weer verhuurbaar te maken is deze investering nu nodig, of het docentencollectief er nu ingaat, of een andere organisatie.

De VVD gunt het collectief een goede start. De VVD gunt onze stad een goed aanbod aan cultuurlessen. Met het docentencollectief en de bestaande commerciele organisaties die cultuurlessen verzorgen hebben we een mooi aanbod voor alle inwoners van de stad, die graag cultuurlessen volgen. En wij hopen dat nog veel meer mensen deze organisaties straks weten te vinden.

De VVD heeft vertrouwen in een goede afloop. Waarbij we een vinger aan de pols willen houden als het gaat om de afwikkeling van de ontslagen, want dat moet met alle zorgvuldigheid gepaard gaan. Hier zal een sociaal plan voor moeten komen. In de verstrekte subsidie was hier al een bedrag voor toegewezen. De VVD wil dus graag weten of dit geld daadwerkelijk aanwezig is.
Tenslotte hopen wij dat de cultuurlessen via de scholen snel en daadkrachtig zullen worden opgepakt, en dat de talentontwikkeling alle aandacht blijft krijgen die zij verdient. Het Almeers Jeugd Symfonieorket AJSO blijven wij een zeer warm hart toedragen. Wij zullen ons dus hard blijven maken voor de talentontwikkeling. Op het gebied van de muziek- en cultuurcursussen trekken wij ons als overheid terug en laten we de markt dit met genoegen overnemen.