Sportnota 2013 - 2016

De Sportnota 2013 - 2016

Sport is leuk, bevordert de gezondheid, leert je omgaan met winnen en verliezen, verbetert de sociale cohesie en heeft ook nog een niet te onderschatten economische waarde. Niet voor niets maakt de VVD fractie zich al jaren sterk voor sport. Donderdag 4 april is de sportnota 2013 – 2016 met algemene stemmen aangenomen. Een sportnota met een hoog VVD gehalte.

In vergelijking met andere steden blijft de sportdeelname in onze stad achter.  Dit blijkt o.a. dat het aantal leden van een sportvereniging in Almere achter ligt dan elders in het land. Vandaar dat de VVD pleit voor playgrounds in elk stadsdeel, zodat jong en oud laagdrempelig en dicht bij huis kan sporten. De verenigingen verzorgen clinics op de playgrounds. Hierdoor komen jongeren gemakkelijk in aanraking met verschillende sporten en wordt de stap naar een vereniging makkelijker gemaakt.  Gelukkig onderkent het college ook het belang van de playgrounds en heeft dit nu dan ook opgenomen als beleid. Ook was het de wens van de VVD om verenigingen die financieel gezond zijn, een kwalitatief goed kader hebben en maatschappelijk betrokken zijn het certificaat “Vitale sportvereniging” te geven. Zo dienen deze verenigingen als voorbeeld voor de anderen.  Dit is nu eveneens in het nieuwe sportbeleid verankerd.  Onderdeel hiervan is het aanstellen van een verenigingsondersteuner die de verenigingen adviseert, begeleidt en controleert. Zo kunnen financiele debacles, zoals een aantal jaar geleden met FC Almere voorkomen worden . Almere is een jonge stad met veel talent. De VVD vindt dat je die talenten moet ondersteunen in plaats van “investeren” in hoge spelerssalarissen. Ook dat staat in de nieuwe sportnota.

Sport heeft ook duidelijk economische waarde. Almere wil zich in de toekomst als Sportstad profileren. Echter dan dient sport ook duidelijk als instrument worden opgenomen in het strategisch beleidsplan van de Almere Citymarketing. Dat is nu niet het geval. Daar gaat de VVD zich in de toekomst sterk voor maken.

Een mooie nota, maar de VVD vindt het een gemiste kans dat gezondheid niet als speerpunt is opgenomen. Onlangs kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek nog met onthullende cijfers. Almeerders behoren tot de ongezondste van Nederland. Ze roken en drinken te veel en bewegen te weinig. Op dit moment kampen er 5000 basisschoolleerlingen met overgewicht. Zo’n 1500 van hen zullen voor hun 50ste arbeidsongeschikt zijn. Nu niks doen komt ons in de toekomst duur te staan. Niet voor niets is de titel van ons coalitieakkoord “Investeren in een gezond Almere”. De VVD heeft een amendement ingediend om gezondheid als speerpunt toe te voegen in de sportnota. Bijna alle fracties waren het met de VVD eens. Ons amendement is dan ook met een grote meerderheid aangenomen. Een belangrijke stap op weg naar een nog gezonder en sportiever Almere!