Wauw, wat een week! door wethouder Ben Scholten

Het was weer een week die bevestigt dat het werk van een wethouder uit de meest uiteenlopende onderdelen bestaat. Zo hadden we maandag het voorbereidingsgesprek met voormalig staatsecretaris Paul de Krom over wat we, als college,van hem verwachten. Want we hebben de gemeenteraad de belofte gedaan om een onderzoek te laten doen naar de structuur van de detailhandel in héél Almere.

Met Paul de Krom hebben we een onafhankelijk en creatief denker in huis gehaald, die goed in staat is om voortvarend met de uiteenlopende partijen te communiceren. Hij kan zich snel inleven in de materie zonder zijn kritische blik te verliezen.

Juist vanwege dat het onderwerp de afgelopen periode veel aan de orde is geweest in de raad - vanuit de discussie over het retailpark in Poort - zijn we blij dat we nu iemand van dit kaliber bereid hebben gevonden om de basis te leggen voor toekomstige verbeteringen. Dat geeft ons later een solide basis en inzichten voor  hoe we de hele detailhandel van Almere met elkaar succesvol kunnen doorontwikkelen.

Want in tegenstelling tot wat in sommige media is vermeld, is onze opdracht gericht op de toekomst en op alle partijen in de markt van groot tot klein, van detailhandelondernemers tot investeerders en ontwikkelaars en het gaat over heel Almere en dus niet alleen een bepaald gebied. Dat staat dus ook duidelijk vermeld in onze brief aan de gemeenteraad, die ik u aanbeveel om te lezen mocht u meer belangstelling hebben voor dit thema.

Iets later in de week had ik iets heel anders: voorlezen aan een groep peuters in de Nieuwe Bibliotheek. Dat stond in het teken van voorlezen stimuleren en gebeurde door heel veel vrijwilligers overal in de stad. Het was echt heel leuk om te doen en goed geregeld. Mijn complimenten voor de organisatie.

Ook een niet alledaagse gebeurtenis was het afscheid van Jeltje Schraverus als directeur van het Flevoziekenhuis. Als locoburgemeester was het aan mij om haar de Erepenning van de stad te geven. Voor wat ze heeft gedaan voor het ziekenhuis en haar inzet voor de economische ontwikkeling als voorzitter van de tafel Health en Welness bij onze Economic Development Board Almere.

Op vrijdag ga ik altijd zo veel mogelijk op bezoek bij bedrijven. Deze week was ik bij WWGroup. Dat is een onderneming die grote evenementen van licht, geluid en eventueel stroom voorziet. Het is een prachtig bedrijf dat net is verhuisd naar een nieuwe locatie. De enthousiaste ondernemer heeft grootse toekomstplannen en het is goed om te zien dat in deze tijd dit soort investeringen nog steeds gebeuren binnen onze stad.

Aansluitend was ik aanwezig bij de oprichting van de Economic Board Utrecht. Een inspirerende bijeenkomst van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden, waar een vliegende start werd gemaakt van een samenwerkingsverband wat we in de Noord-Vleugel van de Randstad heel hard nodig hebben. Het onderstreept de dynamiek die in dit gebied aanwezig is nu na Almere en Amsterdam óók Utrecht gebruik maakt van een Economic Development Board voor de economische ontwikkeling.

In de categorie bijzonder zat deze week ook nog de ontvangst van een delegatie uit de metropool regio van Stockholm. Ze waren in onze stad om te leren van wat wij doen en om kennis uit te wisselen. Ik mocht de burgemeesters en wethouders van enkele gemeenten ten zuiden van Stockholm welkom heten.

Was dat het dan? Nee hoor, ik ben ook nog geïnspireerd tijdens de Netwerkbijeenkomst van Toerisme Flevoland met een ambitieus programma voor dit jaar. En door een bijeenkomst voor de gezamenlijke marketing van het centrum van Almere Buiten. Dit doen we, net als we voor de beleving Van Almere Centrum hebben gedaan, onder begeleiding van Jempie Moens. Hij is ook nu weer in staat om de meest verassende ideeën bij iedereen naar boven te halen. Daar gaan we zeker veel aan hebben.

Tot slot: de inspiratie bijeenkomst van de Rabobank over te toekomst van winkelen. Online, offline  de juiste mix daartussen, daar ging het over. De zaal zat vol ondernemers en ik voelde de energie die daarbij aanwezig is. Wat ook al bleek uit de lancering van het Almere Fonds, waar grotere bedrijven elk 25.000 euro inleggen om met elkaar bijzondere Almeerse initiatieven te steunen.

Na zo’n week kan ik niet anders dan concluderen: Almere is écht in beweging.

Ben Scholten