Voortzetting Ik Bouw Betaalbaar in Almere

Afgelopen donderdag 6 december 2012 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het voortzetten van het pilot-project IBBA, Ik Bouw Betaalbaar in Almere. Met IBBA worden mensen met een inkomen tot € 36.500 in staat gesteld om hun eigen huis te bouwen met een maximum bedrag van € 185.000. Juist ook in deze tijd is de VVD groot voorstander van het bouwen van eigen woningen, voor elke beurs. In het voorjaar hebben we het project geëvalueerd, en er is gebleken dat de mensen meer ruimte en meer kwaliteit hebben gekregen voor hetzelfde budget. Ook de omgevingskwaliteit is heel goed. Rijdt u eens rond door Noorderplassen-West of Almere-Poort Homeruskwartier. Helaas zet woningcorporatie De Key IBBA voorlopig niet meer voort voor nieuwe projecten, gezien de financiële situatie waarin zij zich bevindt. Gelukkig zijn de consequenties voor de gemeente Almere hiervan beperkt. De grond voor IBBA-woningen wordt tegen een commerciële prijs verkocht. Voor elke woning wordt € 4000 in een risicofonds gestort. Hiervan werd de helft eerst door De Key gestort, en zal de gemeente Almere dit voor komende woningen volledig zelf storten. Met de eerste 380 IBBA-woningen hebben we gelukkig tot nu toe nog geen aanspraak hoeven te doen op de gecreëerde voorziening. Er zijn inmiddels een paar woningen verkocht, en dat is gewoon goed gegaan op de markt zonder nadelige financiële gevolgen voor de gemeente Almere, noch voor VOF IBBA. De VVD is blij dat we verder gaan met IBBA. Ook in Nobelhorst kunnen nu IBBA-woningen worden gebouwd. Dit doen we met onze partner IJmere, die zich heeft gecommiteerd aan een deze mooie nieuwe wijk. IBBA begint volwassen te worden. Er is aansluiting gezocht bij het SVn Startersfonds, waarmee het product is geobjectiveerd en het risico is verlaagd. Vanuit Den Haag is steeds meer belangstelling voor deze manier van sociale woningbouw. Wat betreft de VVD gaan wij ons orienteren op de volgende stap. Wij zouden graag eens met het college en andere partners in gesprek gaan om uit te kijken naar andere partners voor deze manier van woningbouw. Wellicht is er ook een samenwerking op te starten met de pensioenfondsen van ons land of andere partijen die zich duurzaam aan de gemeente Almere willen verbinden.