15 november 2012 Cultuurbrief goedgekeurd

Afgelopen donderdag heeft de Gemeenteraad de Cultuurbrief goedgekeurd. Hiermee kunnen we de komende jaren voort, om een cultuuraanbod te creƫren dat nog beter past bij onze moderne stad. Nu het Rijk fors bezuinigt op cultuur, slaan wij een nieuwe weg in.

De VVD is blij, dat we ons fantastische gebouw De Kunstlinie anders en breder gaan inzetten. We hebben hier de beschikking over een hectare aan ruimte voor cultuur midden in het stadscentrum. Hier krijgen De Schouwburg, Museum de Paviljoens, en organisaties zoals CASla en het International New Town Institute hun plaats.

In deze hectare wordt het cultuuraanbod geprogrammeerd op een nieuwe, bij Almere passende, manier. Naast het organisch stedenbouwen in Almere, wordt er straks ook organisch cultuur gemaakt.
Geen klassieke organisatievorm, geen vaste hokjes en ook geen vooraf bepaalde vierkante meters. Maar flexibel georganiseerd en via een open structuur. De ene keer de nadruk op beeldende kunst, dan weer architectuur, vervolgens muziek of theater. Een afwisselende mix van aanbod van de kunsten.
In dit nieuwe concept staat een artistiek leider aan het hoofd. De hectare cultuur wordt door hem/haar vier jaar lang naar eigen inzicht ontwikkeld.

De gemeente richt zich op de randvoorwaarden en basisfaciliteiten. Onze eerder dit najaar vastgestelde visie Cultuur 2.0 geeft de richting aan. Een artistiek leider gaat met de kaders aan de slag.

Positief is de VVD over de focus op laagdrempeligheid en publieksbereik. Door samenwerking is synergie te bereiken. Het gaat om binding met de stad, maatschappelijk draagvlak en ondernemerschap. In Almere gaat het niet om conserveren van cultuur, maar om het maken van cultuur. Hiertoe is kunsteducatie en talentontwikkeling een belangrijk middel. Elk kind in Almere moet uitgebreid kennis kunnen maken met cultuur. Cultuur-educatie moet dichtbij zijn, zoveel als mogelijk binnen de eigen school en/of wijk. De gemeente gaat de scholen helpen om hieraan goed invulling te geven.

Het jaar 2013 wordt een overgangsjaar. Er zal veel worden gesproken met de verschillende organisaties in de stad. Als Raad hebben we gevraagd om diverse go- no go momenten, zodat we als het nodig blijkt, kunnen bijsturen.