Algemene beschouwingen begroting 2013

De VVD wil beginnen met een compliment aan het college. Zij heeft een weloverwogen en sluitende begroting gepresenteerd. Deze begroting straalt daadkracht en een vooruitziende blik uit. Dit valt in deze economisch zware tijden te prijzen. Problemen worden aangepakt en bezuinigingen worden omgebouwd naar kansen. Er wordt rekening gehouden met toekomstige rijksbezuinigingen zonder dat Almeerse bewoners en bedrijven extra worden belast. Niet doorschuiven maar aanpakken, een motto waar de VVD zich volledig in kan vinden.

De VVD hecht eraan om nogmaals te benadrukken dat we naast een sluitende begroting ook dit jaar weer 5 miljoen extra investeren in onderwijs, economie en veiligheid. Voor het derde jaar op rij is het dit college gelukt om geld vrij te maken voor deze drie belangrijke thema’s. Inmiddels lijken we er aan gewend, maar zo’n stevige jaarlijkse impuls blijft in deze tijden van bezuinigingen bijzonder. Ik loop de drie thema’s kort langs:

Ten eerste de veiligheid in de stad. Almere wordt steeds veiliger en het gevoel van veiligheid onder inwoners neemt toe. De VVD kan zich goed vinden in de inzet van impulsgelden veiligheid. Cameratoezicht heeft zich bewezen als één van de middelen die gebruikt kan worden om criminaliteit, overlast en onveiligheidsgevoelens tegen te gaan. De VVD is daarom blij dat we bij het nieuwe station in Almere Poort met cameratoezicht gaan werken. Eerder hebben we al aandacht gevraagd voor de veiligheid in het openbaar vervoer en dit sluit daar prima op aan.

Als tweede belangrijk thema noem ik economische ontwikkelingen in de stad. Zowel in de begroting als in de media lezen we het: het aantal banen in Almere blijft achter bij de ontwikkeling van onze beroepsbevolking. Werk, werk en nog eens werk, daar moet de gemeente op blijven inzetten. Wij zijn dan ook tevreden dat dit college dit onderkent. Natuurlijk weten we dat de overheid geen banen creëert. Het zijn de ondernemers die banen en welvaart creëren en zorgen voor de nodige levendigheid in de stad. Daarom vinden wij een onderzoek naar een overslagterminal bij Blocq van Kuffeler belangrijk.

De komst van de Floriade juichen wij toe. Dat de Floriade er voor zorgt dat we straks een prachtige wijk aan het Weerwater overhouden is mooi, maar wat ons betreft toch bijzaak. Bij de VVD draait de Floriade om één ding, werk. Wij zien de Floriade als een unieke kans om de Almeerse economie vooruit te helpen. De VVD is zeer tevreden dat het college nu al de financiering vanuit de gemeente heeft ingeboekt. Geen lastenverzwaring of extra bezuinigingen om de Floriade hier te realiseren. De komende tijd zal de VVD vinger aan de pols houden om ervoor te zorgen dat dit zo blijft.

Dan het derde thema waar extra geld in wordt geïnvesteerd: onderwijs. Onderwijs is essentieel voor de toekomst van onze jongeren. De impulsgelden zijn wat ons betreft een welkome aanvulling om zo het onderwijs op een hoger niveau te tillen. Wel is er bij de VVD behoefte aan een verdere invulling van de impulsgelden. Wat ons betreft mag dit wel wat specifieker. Met name op onderdelen als ‘de omgeving bij school betrekken’ en ‘investering in goed onderwijspersoneel’. Wij zullen dan ook met een agendavoorstel komen om hier verder met de portefeuillehouder en raad over te praten.

De VVD zal bij de volgende inzet van impulsgelden ook graag een vorm van integraliteit zien. Als we kijken naar bijvoorbeeld kwetsbare jongeren dan komen hier zaken samen als jeugdoverlast, jeugdcriminaliteit, jeugdwerkeloosheid en voortijdig schooluitval. Kortom, hier komen veiligheid, economie en onderwijs samen. Door zaken slim samen te voegen bereik je meer met hetzelfde geld. Wij zullen dan ook een motie indienen om hier verder invulling aan te geven.

Veiligheid, ondernemerschap, goed onderwijs en een kleine, rechtvaardige en financieel degelijke gemeente; Almere heeft haar kerntaken goed op orde. Een gemeente die uitgaat van vertrouwen in mensen, van wat zij zelf kunnen. Kortom een gemeente die mensen de ruimte geeft en die ten dienste staat van haar bewoners en ondernemers.

Waar ik begon met een compliment aan het college, wil ik afsluiten met een compliment richting de gehele raad. Feit is dat iedereen beseft dat de broekriem aangetrokken moet worden en we terughoudend moeten zijn met het uitgeven van Almeers belastinggeld. Het feit dat de begroting sluitend is, is dus niet alleen een verdienste van het college. Wij zullen er de komende tijd ook voor blijven pleiten om meevallers niet te vertalen in nieuwe uitgaven maar te reserveren en het renteresultaat structureel te gebruiken om in de stad zaken op orde te stellen of lastenverlichting te realiseren.

Ik ga afronden. Een begroting die sluitend, solide en slim is, zo ziet de VVD dit graag.

Niet doorschuiven maar aanpakken, dat kan in Almere. Op deze ingeslagen weg wil de VVD doorgaan. Dit is ook wat de Almeerder van ons verwacht.