Aanbieden begroting 2013 (door wethouder Arno Visser)

Almere staat voor een enorme opgave … maar niets is onoplosbaar. Met die woorden eindigde de aanbieding van de Voorjaarsnota in april.

We voorzagen nieuwe bezuinigingen. Een sombere boodschap: “Het is lente, maar het lijkt wel herfst,” constateerde het college toen.

We zijn inmiddels een half jaar verder. Het ís herfst. Maar, de begroting 2013 die we nu aanbieden, illustreert een ‘change of seasons’. Letterlijk en figuurlijk.

Vandaag overhandig ik, tegen de verwachting van een half jaar geleden in, een financieel perspectief waaruit blijkt dat aanvullend bezuinigen niet nodig is. Lastenverhoging evenmin. De gemeente financiën zijn op orde.

Het perspectief nagenoeg sluitend.

Ondanks deze positieve boodschap leven we nog steeds in een financiële onzekere tijd. Dat realiseer ik me al te best. Maar college en gemeenteraad kozen de afgelopen periode nadrukkelijk voor het op orde brengen van onze financiële basis. Die eensgezindheid en discipline werpt nu zijn vruchten af.

In de begroting die we komende weken bespreken, zijn immers niet alleen de rijksbezuinigingen voortkomend uit het Lenteakkoord opgevangen. Sterker, ook de financiële consequenties van komend kabinetsbeleid kunnen we verwerken. Het perspectief bevat een buffer die verder bezuinigen voorkomt.

Daarbovenop is de gehele gemeentelijke bijdrage aan de Floriade nu al gefinancierd. Dit alles zonder voorstel de lokale lasten te verhogen.

Een solide basis, dat is een belangrijke en positieve boodschap in een financieel onzekere wereld. Hoe is dat mogelijk?

Het kan door verbeteringen in het parkeerbeleid, duidelijke spelregels voor het grondbedrijf. Ook kunnen we de hogere rijksbijdrage voor het verstrekken van bijstandsuitkeringen, nu wél inboeken in ons meerjarenperspectief. We hebben ons afgelopen jaren niet te vroeg rijk gerekend. Er is geen geld uitgegeven voordat het binnen was.

Dat is goed nieuws voor Almere, haar inwoners en de maatschappelijke organisaties. Zij hoeven in 2013 geen tijd en aandacht te besteden aan extra bezuinigingen. We kunnen de energie richten op wat goed gaat en beter kan. Er is ruimte voor nieuw en noodzakelijk beleid.

We zetten onder andere in op kwaliteitsverbeteringen in het onderwijs, bijvoorbeeld het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaters in het Mbo.

Daarnaast investeren we in de doorontwikkeling van de stad, van groot onderhoud tot gebiedsgerichte projecten, waarin we samen met bewoners werken aan een veilige en leefbare leefomgeving.

In 2013 vervolgen we de ontwikkeling van DUIN in Almere Poort, Nobelhorst in Almere Hout en andere zelfbouwgebieden.

En laten we niet vergeten: ook in 2013 is er 5 miljoen beschikbaar voor impulsen in economie, onderwijs en veiligheid. Drie terreinen waar Almeerders in deze tijd iets extra’s van ons verwachten.

De financieel economische crisis die ons land en Europa teistert, is nog niet voorbij. Toch brengen wij een positieve boodschap. Dit ondanks de blijvende onzekerheid over extra bezuinigingen vanuit het Rijk. Daarop zijn we goed voorbereid. En dat is vandaag de dag echt een zorg minder.

Het college kijkt daarom vol vertrouwen naar 2013, en ziet uit naar de bespreking van de Begroting met u, leden van de Gemeenteraad.