"Mijn afval maakt winst"

Eindevaluatie fase 1 van: “Mijn afval maakt winst”.

Tijdens de Politieke Markt van donderdag 20 september jl. is gedurende anderhalf uur het project “Mijn afval maakt winst” besproken.
De VVD is erg blij met de positieve eindevaluatie van fase 1 van dit project. De hierdoor bereikte verlaging van de afvalstoffenheffing in combinatie met de behaalde milieuwinst; zet onze stad als “Green City” daadwerkelijk op de kaart. De initiële bezwaren van een aantal burgers over stankoverlast van het GFT-afval tijdens de zomermaanden is goed opgevangen door meer voorlichting. Op dit moment is ruim 70% van de Almeerders op de hoogte van het feit dat het GFT-afval in een doorzichtige plastic zak mag worden gedaan.

Tijdens de bespreking hebben wij wel aangegeven dat wij graag meer transparantie willen zien met betrekking tot de behaalde resultaten per wijk. De VVD ziet bijvoorbeeld graag een publicatie van de top 5 van best afval scheidende wijken die wat ons betreft hier ook zeker voor beloond mogen worden. Hierbij kunt u dan bijvoorbeeld denken aan mooie bloembakken in de wijk.

Dit idee ontving veel bijval van de collega-raadsleden. Echter toen de VVD aangaf dat niet alleen goed gedrag beloond moest worden maar slecht gedrag ook bestraft moest worden werd het initiële enthousiasme bij een aantal collega’s al snel minder. De VVD-fractie is namelijk een middag met de mensen van de vuilnisophaaldienst meegeweest en constateerde dat het afvalscheidingsgedrag in wijken waar bijvoorbeeld veel huishoudens recht hebben op kwijtschelding van gemeentebelastingen, het afvalscheidingsgedrag bijzonder slecht was.

Momenteel worden deze burgers gewaarschuwd met gele en rode kaarten, maar voor ons is het zeker bespreekbaar dat burgers die weigeren om hun afval te scheiden hier ook de financiële consequenties voor dragen. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan een korting op het kwijt te schelden bedrag. Wij mogen vooral niet vergeten dat het overgrote deel van de Almeerse burgers hun afval zeer goed scheidt en het verdere succes van dit project mede bepaald wordt of dit aantal burgers steeds meer zal groeien! De hoogte van de afvalstoffenheffing wordt naast de prijs voor grondstoffen bepaald door het afvalscheidingsgedrag van iedereen! Overigens gaf de wethouder wel een “winstwaarschuwing” af: een verdere verlaging van de afvalstoffenheffing staat onder druk omdat de prijsontwikkeling van de grondstoffen zich niet positief ontwikkelt. Reden te meer voor iedereen om het afval goed te blijven scheiden!

Vooral Leefbaar Almere en de PvdA vonden het een zeer slecht idee dat mensen met de laagste inkomens hier door de VVD “op gepakt” zouden worden. Maar zegt u nu zelf: de mate waarin iemand zijn afval scheidt heeft toch niets met de hoogte van zijn of haar inkomen te maken?!?!?

Overigens heeft de VVD er wel bij de verantwoordelijke wethouder op aangedrongen om pas tot fase 2 over te gaan als de benodigde infrastructuur helemaal op orde is! Fase 2 houdt in dat de burgers zelf hun restafval bij ondergrondse afvaldepots in moeten leveren en ziet de VVD het als belangrijke voorwaarde dat er dichtbij in alle wijken een dergelijk depot beschikbaar is.

Kortom de VVD is verheugd over het succesvolle verloop tot nu toe van: “Mijn afval maakt winst”.