De eerste week na de vakantie

De tijd gaat snel, de eerste week na de vakantie zit er alweer op. Een week waar alles opnieuw wordt opgestart lijkt het wel. Ik had zelf nog geen activiteiten op de Politieke Markt waardoor de donderdag wat rustiger was dan normaal.

De maandag was gevuld met de gebruikelijke interne overleggen. Dinsdag was, naast natuurlijk de collegevergadering, bezet met onder andere de opening van het hogeschool jaar van Windesheim.  Leuk programma met een hoge opkomst van belangstellenden en studenten. Goed dat het aantal inschrijvingen ook dit jaar weer boven de prognose ligt. Het gaat goed met onze hogeschool en dat is goed voor de stad maar ook voor de studenten.

De presentatie voor de leden van de Provinciale Staten van het Floriade programma, tesamen met Jan Nico Appelman de gedeputeerde voor Economie, was belangrijk om duidelijk te maken waar het enorme belang ligt voor de Provincie Flevoland als het gaat om het binnenhalen van de Floriade 2022. Na een korte uitleg bij de maquette werden er veel vragen gesteld door de statenleden. We konden zo alle informatie geven die nodig was.

Vrijdag was, zoals gebruikelijk, zoveel mogelijk gevuld met bedrijfsbezoeken. ’s Morgens  met een kijkje in de keuken van Alliander. Deze netwerkbeheerder wordt voor nogal wat uitdagingen gesteld. Bijvoorbeeld de recente enorme toename van lokale opwekking met zonnepanelen vergt veel van degene die het elektriciteitsnetwerk beheert. Ik heb veel geleerd van dit bezoek en was onder de indruk van dit bijzondere bedrijf. We zijn nu eenmaal enorm afhankelijk van de continuïteit in elektriciteit- en gasvoorziening. Dus zijn we gebaat bij een beheerder die deze verantwoordelijkheid aankan.

Gelukkig mocht ik ’s middags weer een nieuw bedrijf verwelkomen in Almere. De Technische Unie heeft een vestiging op de Sallandse kant geopend. Een oud gevestigd bedrijf in Nederland met alle benodigdheden voor installatiebedrijven ziet het belang om in de Almeerse markt aanwezig te zijn.

De week werd afgesloten met de Triatlon en het Uitfestival. Een druk weekend in het centrum van de stad. Een mengeling van atleten en hun begeleiders en hen die de optredens bezochten. De binnenkomst van de laatste triatleet en het startschot van Vis a Vis van het culturele jaar. Die drukte en die verscheidenheid zo hoort een stadshart te zijn.

Ben Scholten