Eerste Politieke Markt na zomerreces

Gisteravond is de Politieke Markt weer van start gegaan. De agenda leek op een rustige start van het nieuwe politieke seizoen te duiden. Echter de berichtgeving over het failliete Eurocommerce, de eigenaar van de WTC-torens bij station Almere Centrum, gaf een andere wending aan de avond. Wethouder Visser werd, naar aanleiding van de schriftelijke vragen van de PVV fractie, gevraagd om de financiële gevolgen van het faillissement voor Almere nader toe te lichten.

In de media circuleerden al bedragen van rond de 7 miljoen euro die de gemeente nog tegoed zou hebben van Eurocommerce. Dat kan zeer lastig worden als je één van de vele schuldeisers  bent bij de boedelverdeling van een failliet bedrijf.

Gelukkig kon de wethouder melden dat middels een door wethouder Scholten in 2010 getroffen betalingsregeling tussen de gemeente en Eurocommerce, er extra zekerheden waren geëist. Deze houden o.a. in  een eerste hypotheek zowel op de grond waar een derde WTC toren zou komen als op een pand in Deventer. De totale waarde van deze grond en het pand zijn volgens wethouder Visser in 2010 geschat op een totaalbedrag welke hoger ligt dan het bedrag van 7 miljoen euro.

Toch wel handig zo’n wethouder die voorheen bankdirecteur was. Zo heeft hij Almere mogelijk behoed tegen een enorme financiële strop.

Rest alleen het feit dat de gemeente ook nog de onroerendzaakbelasting over 2011, van enkele tonnen,  heeft openstaan. Voor dit bedrag is de gemeente één van de vele schuldeisers bij de boedelverdeling.