Coffeeshop in Almere Buiten

Momenteel wordt op de politieke markt gesproken over het nieuwe bestemmingsplan voor bedrijventerrein Poldervlak. Een onderdeel van dit bestemmingsplan is de vestiging van een vierde coffeeshop  in Almere, zoals ook in het coalitieakkoord is afgesproken.  De komst van een vierde coffeeshop is enerzijds ingegeven vanuit de gedachte dat een stad met ruim 190.000 inwoners en een stadsdeel met zo’n 50.000 inwoners ook moet kunnen voorzien in de behoefte die er nu eenmaal is aan softdrugs. Anderzijds ondervindt een grote groep bewoners van Buiten  overlast door  straathandel en het daarmee gepaard gaande gevoel van onveiligheid.

Los van persoonlijke meningen over softdrugsgebruik en het gedoogbeleid dat we in Nederland kennen is er simpelweg een markt die ook bediend moet worden om te voorkomen dat alle handel zich op straat in de illegaliteit afspeelt met alle veiligheids- en overlastproblematiek van dien. De overstap van soft- naar harddrugs wordt ook makkelijker gemaakt doordat naast de straathandel in softdrugs er ook soms harddrugs wordt verhandeld. Wij zijn van mening dat een coffeeshop bij kan dragen aan het verminderen van overlast en de mogelijke verleiding om van softdrugs naar harddrugs over te stappen voorkomen kan worden door een alternatief te bieden voor de straathandel.  Ook de politie geeft aan dat de strijd tegen illegale drugshandel alleen nut heeft als er ook een alternatief in de vorm van een coffeeshop geboden wordt.

De VVD fractie is zich uitermate bewust van de weerstand in de directe omgeving die er bestaat met de komst van een vierde coffeeshop.  De fractie heeft zich uitgebreid laten informeren omtrent de locatiekeuze. Alternatieve locaties voor het Poldervlak zijn de revue gepasseerd maar stuiten altijd op een voor ons cruciaal criterium, namelijk de afstand tot scholen. Deze wordt vanaf 1 januari 2013 opgerekt naar een verplichte minimale 350 meter afstand van een middelbare school.

Aangezien wij van mening zijn dat met name voor jonge mensen geldt: “voorkomen is beter dan genezen” willen wij kost wat het kost voorkomen dat jongeren in een kwetsbare leeftijd onnodig met drugs in aanraking kunnen komen.  De politie geeft verder ook aan dat een coffeeshop  ergens in  een afgelegen gebied geen alternatief is vanuit het oogpunt van bereikbaarheid en sociale controle.

Uiteraard zijn wij de afgelopen anderhalf jaar ook op onderzoek uitgegaan. Wij hebben uitgebreid gesproken met de eigenaren, portiers en direct omwonenden van de andere 3 coffeeshops in Almere. Met name onze ervaringen en gesprekken met bewoners rond de coffeeshop in Almere Haven hebben onze visie over regulering en veiligheid bevestigd. Natuurlijk was er in Haven veel weerstand bij direct omwonenden. Maar diezelfde omwonenden gaven in de gesprekken met ons aan dat zij sinds de komst van de coffeeshop geen overlast hebben ervaren. En dat is waar het ons om gaat; bewoners en ondernemers moeten zich veilig voelen en geen hinder ervaren van een coffeeshop.

Voor de VVD fractie is de voorgenomen klankbordgroep waar bewoners en ondernemers in plaats kunnen nemen een belangrijk schakel waar wij veel waarde aan hechten.