Ontwikkeling van onze Almeerse economie door wethouder Ben Scholten

Het is natuurlijk moeilijk om over de Almeerse economische ontwikkeling te praten wanneer er alleen binnen Europa al zo veel gebeurd. Ook wij zijn onderdeel van deze grotere bewegingen en ondervinden daar de nadelige gevolgen van.

Maar we werken in Almere met heel veel mensen aan onze economische ontwikkeling. Het doet mij goed om te zien hoeveel betrokkenheid daarbij is en dat sterkt mij in de beweging die we in gang zetten. Vanuit die diverse betrokkenheid zijn er ook veel verschillende visies op hoe de ontwikkeling van onze economie aan te sturen. Graag laat ik u nu even meekijken in de cockpit van ons Economische Offensief  “Almere Werkt”.

Mijn motivatie haal ik uit onze liberale visie, die vrije ruimte voor ondernemen voorstaat. Daar komt ook mijn vaste overtuiging uit voort dat ondernemers in het midden en kleinbedrijf de motor van onze economie vormen. Dat betekent dat de gemeente de producten die het ondernemers levert goed op orde hoort te hebben en deze op een professionele manier in de markt zet. Echter, het scheppen van concrete banen doet de overheid heel bewust niet. Dat is waar juist ondernemers verstand van hebben en die daarvoor ook het beste toegerust zijn. Daarom koesteren we onze ondernemers ook.

Dat koesteren doen we dus bewust zonder subsidie rechtstreeks aan het bedrijfsleven, omdat dit geen blijvende groei oplevert. Daar zijn in de geschiedenis eindeloos veel voorbeelden van. Wat we wel doen is via het Economic Development Board Almere (EDBA)  goed uitgewerkte projectideeën een start geven op basis van een sluitend businessplan.

Maar een aantal zaken komen in Almere nu ook in een stroomversnelling. De gemeente trekt hard aan de acquisitie van nieuwe bedrijven en werkt stug door aan de ontwikkeling van het Ondernemersplein. En met Kwaliteitskaarten krijgen ondernemers makkelijker zicht op onze bedrijventerreinen en hoe zij zich daar langdurig kunnen ontwikkelen. Trouwens, kijkt u op de site van de EDBA (www.edba.nu) dan ziet u hoe voortvarend er daar de afgelopen 2 jaar gewerkt is en ook de veelheid aan ideeën die daar uitgewerkt worden is indrukwekkend. Ik ben ervan overtuigd dat dit steeds meer groei gaat opleveren.

Natuurlijk zijn dan de vaak snel gestelde voor de hand liggende vragen: “En, hoeveel banen levert dat nu direct op”? En komt dat door het economisch offensief “Almere Werkt”? Mijn antwoord is dat dit de juiste manier is van economische ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat het zo werkt. Maar pas als ik een op een kan zeggen dit komt uit een businesscase van de EDBA is de link honderd procent bewijsbaar te leggen. Als straks het Leger des Heils met de recycling van kleding begint is iedere arbeidsplaats daar een rechtstreeks gevolg van de inspanningen die door de EDBA zijn gepleegd. Maar uiteindelijk gaat het niet om het bewijzen van de aanpak maar om het creëren van een steeds sterkere economisch profiel en werkgelegenheid. En ook daarvoor hebben we de marktpartijen nodig die het gaan doen. En volgens mij hoort dat zo. De overheid helpt mee aan het verbeteren van het vestigingsklimaat en mobiliseert daarvoor alle partijen en ondernemers nemen mensen in dienst, zo werkt dat ook hier in Almere.

Ben Scholten