Algemene beschouwingen Voorjaarsnota 2013-2016

Het zijn financieel onzekere tijden waarin we leven. Hier past een sobere Voorjaarsnota bij. De realiteit van vandaag de dag is dat ook de gemeentefinanciën onder druk staan. Wat de VVD betreft een tijd waarin een pas op de plaats gewenst is. Daar zullen wij ook naar handelen en wij zullen dan ook geen moties of amendementen indienen of ondersteunen die ons geld kosten. Sterker nog voorzitter, wij zullen komen met een motie die oproept om het komend jaar financiële meevallers te reserveren en niet te gebruiken om de begroting mee af te dekken.

De afgelopen periode zijn al vele bezuinigingen in gang gezet, zo’n 28 miljoen. Doordat we hier tijdig mee zijn begonnen is Almere goed voorbereid op de komende periode van verdere recessie. De VVD vindt dat de ingezette lijn van bezuinigen verder doorgang moet vinden. We waren als gemeente financieel degelijk, dat zijn we nu, en ook voor de toekomst zullen we die degelijkheid moeten behouden. Want voor ons is het duidelijk, we hebben als gemeente een probleem met de uitgaven. En net als thuis betekent een tekort in ons huishoudboekje dat we minder moet uitgeven. We zullen terug moeten naar het uitgavenniveau van halverwege de vorige periode. Tot nu toe is het dit college gelukt om de lokale lasten niet te verhogen en dat moet zo blijven.

Naast alle lopende ombuigingen, zowel inhoudelijk als financieel vraagt een tweetal onderwerpen, voor wat betreft mijn fractie om extra aandacht. De woningbouw en de bijstand. Hier lopen we als gemeente grote risico’s. Graag gaan wij met het college en de raad de discussie aan wat nodig is om die risico’s verder terug te brengen.

Bij de woningbouw gaan we van een aanbod- naar een vraaggestuurde ontwikkeling waarbij de uiteindelijke bewoner centraal staat. U begrijpt dat dit ons als liberalen zeer aanspreekt. Dit is wat bij onze stad past en nodig is. Vraag is hoe we deze ontwikkeling kunnen versnellen zodat de doemscenario’s niet bewaarheid worden.  Als de woningbouw op orde blijft, dan is dat goed voor de inkomsten van de gemeente en de ontwikkeling naar een complete stad.

Almere loopt een groot risico met de schrikbarende stijging van de bijstandsuitkeringen. Het tij moet

wat de VVD betreft zo snel mogelijk gekeerd worden. De VVD wil dat dit college een voorbeeld neemt aan de vier grote steden die, nu de wet dit mogelijk maakt, een tegenprestatie eisen bij een uitkering. Ik citeer de woorden van wethouder Florijn van de PvdA uit Rotterdam uit de Volkskrant van 13 april jl. “Bijstand moet alleen verstrekt worden aan mensen die geen andere mogelijkheden meer hebben. Van deze groep vragen we wel een maatschappelijke inspanning van ten minste 20 uur per week. Werk is de beste zorg die we kunnen geven. Als je actief bent, zit je lekkerder in je vel.” De VVD had het niet beter kunnen verwoorden.

In de grote steden zijn de bijstandsaanvragen door de invoering van de tegenprestatie gehalveerd. En natuurlijk voorzitter, de VVD ziet ook wel in dat de bevolkingssamenstelling in een stad als Rotterdam anders is dan in Almere. Maar ook al zouden wij met dit beleid maar een kwart minder mensen in de bijstand krijgen, dat scheelt ons al miljoenen euro’s

De VVD heeft behoefte om hier ook even stil te staan bij het huidige politieke klimaat. Wij willen er voor waken en zullen ons er ook hard voor blijven maken dat het cynisme en het negativisme hier bij sommigen in deze raad, niet de overhand gaat krijgen. Almere is in haar jonge bestaansgeschiedenis altijd een stad geweest van mogelijkheden. Ook in de toekomst moeten wij mensen de ruimte bieden en niet bang zijn voor veranderingen. We willen geen stad worden die alleen op onszelf gericht is en naar binnen is gekeerd. Dit past niet bij Almere en niet bij de Almeerse burger.

De VVD ziet, ondanks de financieel moeilijke tijden, dat het eigenlijk niet heel slecht met ons gaat. Natuurlijk voelen we door de stad de bezuinigingen. Maar doordat we als gemeente ons huishoudboekje aardig op orde hebben, zijn de gevolgen van de financiële crisis beheersbaar.  Er is nog voldoende geld voor beheer en onderhoud van de stad, maar ook voor de sociale infrastructuur van onze stad. We vragen de Almeerse burger niet om extra inkomsten in de vorm van lastenverhoging. Er wordt in Almere nog steeds gebouwd, het onderwijs in de stad gaat de goede kant op. Almere is een fijne en veilige stad waar het prettig wonen is en we hebben afgelopen weekend een prachtig bevrijdingsfestival gehad. Zo maar een aantal voorbeelden.

Laten we niet vergeten, het kan nog steeds in Almere!