Ronde Tafelgesprek peuterspeelzaalwerk

Op donderdag 19 april jl. stond er een gezamenlijk met GroenLinks georganiseerd Ronde Tafelgesprek op de agenda over het peuterspeelzaalwerk in Almere.

Aanleiding voor dit Ronde Tafelgesprek is de wens van zowel GroenLinks als de VVD om alle peuters in Almere zo goed mogelijk voorbereid naar het Primair Onderwijs te laten gaan. Helaas is dat op dit moment niet mogelijk aangezien een wachttijd van 12 tot 18 maanden voor een peuter zonder taalachterstand gangbaar is. Een peuter met taalachterstand krijgt automatisch een gesubsieerde plek op een peuterspeelzaal in het kader van de “voor- en vroegschoolse educatie” (VVE).

Onze zorg betreft ook het feit dat door bezuinigingen en prioritering het aantal peuterspeelzalen met een hoger aantal VVE-peuters dan niet VVE-peuters toeneemt.  Een evenwichtige groepssamenstelling is zowel volgens ons als volgens de mensen “in het veld” het beste voor alle peuters.

Onze gasten waren afvaardigingen van alle betrokken partijen, t.w.: scholen, kinderdagverblijven, ouders en De Schoor. Zij deelden onze zorg over de huidige situatie en benadrukten het feit dat peuterspeelzaalwerk nu meer en meer een doelgroepvoorziening wordt en dat dit de kwaliteit niet ten goede komt. Het werd een zeer geanimeerd gesprek en na afloop gaven de aanwezige raadsleden aan dit vraagstuk verdere aandacht te willen geven.

Wij zien samen met de genoemde gasten zeker mogelijkheden om door verdere en nauwere samenwerking  tussen o.a. scholen, kinderdagverblijven en de Schoor meer peuters, sneller aan een plek te helpen.  Wellicht moeten wij ook met elkaar heel goed nadenken over eerder gemaakte (financiële) keuzes en prioritering. Eén conclusie kunnen we overduidelijk trekken na deze avond: peuterspeelzaalwerk is belangrijk voor álle peuters en draagt in hoge mate bij tot een betere onderwijskwaliteit!