Vertrek wethouder Steunenberg

Donderdagavond 29 maart jl. is wethouder Berdien Steunenberg door de voltallige raad weggestuurd. Betreurenswaardig maar onvermijdelijk. Zowel binnen de raad als in de stad is het draagvlak voor de positie van wethouder Steunenberg flink afgebrokkeld.  Gezien de lastige opgaves waar Almere voor staat kunnen we ons dit niet permitteren. Naar de mening van de coalitiepartijen werd de positie van de wethouder onhoudbaar met name na haar optreden tijdens de Politieke Markt van 15 maart jl., toen zij ternauwernood een tweetal moties van wantrouwen van de oppositie overleefde. Dit was de welbekende druppel die de emmer deed overlopen.

Uiteraard is de coalitie niet over één nacht ijs gegaan en hebben er gesprekken met wethouder Steunenberg plaatsgevonden. Wij betreuren het dat zij zich op deze manier door de raad heeft laten wegsturen en niet de eer aan zichzelf heeft gehouden. De VVD fractie vindt het ongepast om inhoudelijk te reageren op de aantijgingen die mevrouw Steunenberg zowel in haar verklaring van afgelopen donderdagavond als via de media uit. ‘Moddergooien’ is nooit onze stijl geweest en levert alleen maar verliezers op. De VVD ziet de verdere samenwerking binnen de coalitie met alle vertrouwen tegemoet.