Bestedingsplan Hoger Onderwijs 2012 - 2014

Tijdens de Politieke Markt van 22 maart jl. is gesproken over het Hoger Onderwijs in Almere. De voor Hoger Onderwijs bestemde gelden uit verschillende reserves zijn nu samengevoegd in een nieuw bestedingsplan. De VVD is teleurgesteld over het gepresenteerde bestedingsplan aangezien het onvoldoende transparant en te summier is over wat wij als gemeente voor deze forse investering mogen verwachten. Een betere onderbouwing is, zeker in tijden van bezuinigen, gewenst.

Onze zorg zit in het feit dat wij zoveel mogelijk zekerheid willen dat de 2,3 miljoen daadwerkelijk terecht komt daar waar ze voor bedoeld is. Een andere belangrijke vraag voor de VVD is dat wij willen weten wie wij verantwoordelijk kunnen houden. Ons inziens wordt er veel ingezet op de kwantiteit (meer studierichtingen en meer studenten) en te weinig op de kwaliteit en bewaking hiervan. Met betrekking tot het laatste wordt ons als Raad regelmatig meegegeven dat wij hier niet over gaan.

De VVD is echter van mening dat indien wij in deze economische uiterst schrale tijden een dergelijk bedrag uittrekken voor de bevordering van het Hoger Onderwijs wij toch zeker kritisch de kwaliteit mogen bewaken. Voor ons geldt wie betaalt bepaalt!

Wethouder Peeters gaf op onze vragen de toezegging dat een deel van het plan wat de driehoek onderwijs-onderzoek-arbeidsmarkt betreft nader beschreven zal worden. Dit deelplan waarin eveneens de verbeterpunten met betrekking tot de doorstroom van het MBO naar het HBO zal worden beschreven zal in november van dit jaar verschijnen.  Ook gaf de wethouder aan dat er een jaarlijkse agendering zal plaatsvinden waardoor de Raad kennis kan nemen van de voortgang en hierop desgewenst kan sturen.

De VVD is overigens ook uitermate verbaasd over de weinig kritische houding van de andere aanwezige raadsleden.  Zowel de PvdA als de PVV kwam niet verder dan de vraag of er een studentenraad komt en hoe het met de studentenhuisvesting is gesteld. Vooral de PVV die toch altijd pretendeert goed te letten op eventuele verspilling van belastinggeld stelde wederom teleur en gaf de sterke indruk dat zij alleen vluchtig de samenvatting van het bestedingsplan had doorgekeken.

De VVD zal samen met de SP binnenkort het onderwerp kwaliteit van het Hoger Onderwijs agenderen.  Wij zullen voor dit uiterst belangrijke en actuele onderwerp aandacht blijven vragen.