Detailhandelsvisie Almere 2012 eindelijk aangenomen.

Afgelopen donderdag 15 maart, is na twee maanden de detailhandelsvisie Almere 2012 eindelijk aangenomen. Deze visie maakt o.a. onder bepaalde voorwaarden een verruiming voor E-commerce op bedrijventerreinen mogelijk als ook kleinschalige recreatieve detailhandel aan huis. Voor een aantal partijen ging dat niet ver genoeg. Leefbaar Almere, de PVV, Groen Links, SP en Fractie Sinke wilden middels een amendement kleinschalige detailhandel toestaan op één bedrijventerrein per stadsdeel. Ook pleitten deze partijen ervoor om de verruiming alleen toe te staan voor nieuw te vestigen bedrijven. Alle reeds bestaande bedrijven zouden op hun bestaande vestigingsplaats verder moeten kunnen.

Het doel van dit amendement was het creëren van betaalbare winkelruimte voor startende winkeliers. Op zich heel sympathiek. Over de consequenties om dit toe te staan op de bedrijventerrein is ons inziens niet nagedacht. Het probleem van te weinig betaalbare winkelruimte voor starters, mag niet opgelost worden ten koste van een andere groep ondernemers. Niet voor niets kwam er een gezamenlijk Manifest Detailhandel waarin álle Almeerse winkeliersverenigingen, het Bedrijfschap Detailhandel, de Vereniging Bedrijfskring Almere en de Kamer van Koophandel, een oproep deden om de ontwikkeling van reguliere detailhandel op bedrijventerreinen tegen te gaan. Economie en werkgelegenheid bestaan uit meer dan alleen winkelen. En in tegenstelling tot de indieners, zijn voor de VVD de belangen van álle ondernemers, startend of reeds gevestigd, groot of klein, even belangrijk.

De VVD is voor vrije marktwerking maar ook voor eerlijke concurrentie. In het amendement was van geen van beide sprake. Men kan niet spreken van vrije marktwerking indien die uitsluitend is bedoeld voor startende en kleinschalige detailhandel. Daarnaast zou dit amendement concurrentievervalsing in de hand werken door startende, kleinschalige detailhandel wèl toe te laten op bedrijventerreinen, maar reeds gevestigde detailhandel niet. Voor de VVD geldt gelijke kansen voor iedere ondernemer. Verder is het voor de VVD onbegrijpelijk dat de indieners van dit amendement, “een generaal pardon” propageerden voor de reeds “illegaal” gevestigde detailhandel. Wat de VVD betreft moeten we juist gaan handhaven.

Het amendement is echter niet aangenomen. Industrieterreinen moeten niet “verrommelen” en de bedrijven daar moet je niet gaan belemmeren door er detailhandel toe te staan. Detailhandel moet zoveel mogelijk in de stadscentra plaatsvinden. Dit bevordert een gevarieerd en daardoor een aantrekkelijk stadscentrum. Meer aanbod van kleinschalige en voordeligere winkelruimte móet binnenkort gerealiseerd worden in de aanloopstraten naar het centrum toe. Dát wordt straks mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan Stadscentrum.