VVD organiseert Ronde Tafelgesprek over parkeren

Tijdens de politieke markt van 8 maart jl. heeft ondergetekende namens de VVD fractie een ronde tafel gesprek over parkeren aangekondigd. Een Ronde Tafel gesprek is een activiteit die als doel heeft een onderwerp eerst nader te onderzoeken voordat verdere agendering volgt. Tijdens een Ronde Tafelgesprek kunnen naast bewoners ook ondernemers of organisaties aan het gesprek deelnemen.

Aanleiding voor dit Ronde Tafelgesprek is de gedeelde zorg van de VVD of het de gemeente gaat lukken de parkeerexploitatie in Almere vanaf 2015 kostendekkend te krijgen. Keer op keer worden we geconfronteerd met tariefstijgingen, ontevreden bewoners en boze ondernemers.

Ons uitgangspunt is en blijft dat een publieke voorziening als parkeren kostendekkend moet zijn. De gebruiker betaalt en niet alle inwoners van Almere. Het betreft hier overigens een exploitatie van zo’n 15 miljoen euro per jaar.

Wat de VVD betreft is nu het moment aangebroken om het roer radicaal om te gooien. Er zullen fundamentele veranderingen moeten plaatsvinden. Wij realiseren ons terdege dat een systeem dat 12 jaar geleden is ingevoerd, niet van vandaag op morgen te wijzigen is. Echter gezien alle commotie over parkeren van de laatste tijd en de verliesgevende parkeerexploitatie is dit het moment om constructief met zoveel mogelijk betrokkenen te gaan praten over de toekomst.

Tijdens het Ronde Tafelgesprek, dat waarschijnlijk eind maart zal plaatsvinden, wil de VVD met de aanwezigen van gedachten wisselen over maatregelen zoals uitbesteden, privatiseren en waar nodig sluiten van garages. Mocht u nog ideeën hebben hoe wij in Almere het tij succesvol kunnen keren dan houden wij ons graag aanbevolen!