De eeuwig jonge stad door wethouder Ben Scholten

Het zijn geen eenvoudige tijden voor de detailhandel. De concurrentie van de webwinkels en de terughoudendheid van de consumenten in deze onzekere tijden maken het niet eenvoudig om winkelier te zijn. Het is daarom maar goed dat alle partijen in het Stadscentrum van Almere de handen ineen hebben geslagen om de stad een nieuw elan te geven.

We hebben een traject doorlopen waaraan iedereen die betrokken is bij het stadscentrum heeft meegedaan. Alleen dat proces was al heel belangrijk omdat er een ongekende eensgezindheid is ontstaan over de aanpak.

Beleving is het thema om consumenten langer in de stad vast te houden en daarmee ook de omzet in de detailhandel te verbeteren. De eeuwig jonge stad met steeds weer nieuwe verrassende belevingen zal om te beginnen de inwoner van Almere naar zijn of haar eigen stadscentrum trekken.

Alle ingrediƫnten zijn allang aanwezig. Een prachtige binnenstad met spannende en bijzondere gebouwen, alle winkelketens maar ook de bijzondere winkeltjes die je wenst, horeca voor ieder wat wils en een cultuuraanbod passend bij de omvang van onze stad. Daarbij komt nu de beleving van een stad die haar bezoekers van harte welkom heet met diverse belevingsplekken maar ook met een bijzondere belevingsprogrammering.

Almere is een toeristische bestemming in ontwikkeling. Zoals we de stad ontwikkelen zo ontwikkelt dit onderdeel van de stad zich ook nadrukkelijk. Dat wordt van alle kanten erkend en herkend. In het verlengde van het merk Amsterdam wordt ook Almere meegenomen als een steeds belangrijker toeristische bestemming, als mogelijke verlenging van de verblijfsduur van de toerist door een uitbreiding op het Amsterdamse product. Vanuit veel kanten wordt dan ook aangedrongen om deze toeristische ontwikkeling nadrukkelijk te blijven ondersteunen. Belangrijk daarbij is dat we een bijzondere bestemming zijn. Een moderne binnenstad met architectonische hoogstandjes gecombineerd met een prachtige groenblauwe structuur en de grootste mogelijkheden voor waterrecreatie die je maar bij een stad kunt vinden.

Dat we er nog lang niet zijn mag duidelijk zijn. We zijn ook wat dat betreft, zoals gezegd, in ontwikkeling. Maar ook hiervoor geldt; alle ingrediƫnten zijn aanwezig.

Dit hebben we ook gebruikt als onderbouwing van de mogelijkheden die we de detaillisten willen bieden voor verruimde winkelopenstellingstijden. Iets wat erg goed past bij de eeuwig jonge stad die Almere is.

Het wordt op vele fronten, speciaal ook voor het centrum van de stad, een spannend jaar waar veel zaken op hun plaats moeten vallen. Veel partijen in de stad zullen zich daar voor in zetten. Ik zie ernaar uit om daar aan mee te mogen werken.

Ben Scholten