Schriftelijke vragen over Loting voor scholen.

De VVD-fractie vindt de eventuele loting voor aankomende eerstejaars van het Arte College en het Montessori Lyceum Flevoland (MLF) zeer onwenselijk. Vooral de uitzonderingspositie die sommige kinderen op het Arte College kunnen krijgen, doordat zij voor 1 januari zijn beoordeeld door een speciale selectiecommissie, vinden wij oneerlijk.

Op die manier kiest de school voor de krenten uit de pap en een kind dat wel interesse heeft in kunst en cultuur onderwijs, maar geen talent heeft, valt zo buiten de boot.

Vorige week werd duidelijk dat de Almeerse Scholen Groep (ASG) voor de twee scholen een loting in werking stelt op het moment dat er zich te veel nieuwe brugklassers aanmelden. Op het Montessori Lyceum wordt er geloot vanaf 125 leerlingen en voor het Arte College gaat het om 180 leerlingen. Het bestuur zegt dat er wordt geloot om de onderwijskwaliteit te kunnen waarborgen. We begrijpen dat er regulering nodig is op het moment dat je een enorme toestroom aan leerlingen zou hebben. Loten op zich is dan eerlijk, iedereen heeft dan evenveel kans. Wanneer je dan voorrang kan krijgen bij een loting, is dat wat ons betreft in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Bovendien hebben wij er moeite mee dat dit gebeurt in het openbaar onderwijs. Dat heeft als kernwaarde dat het onderwijs voor iedereen is.

De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld waarin zij de wethouder van Onderwijs RenĂ© Peeters oproept om in gesprek te gaan met het schoolbestuur. Daarnaast wil zij van de wethouder weten of de Inspectie voor het Onderwijs, de directeuren van alle basisscholen in Almere en ouders zeggenschap hebben gehad over dit besluit van de ASG.