Bibliotheek in Stadshart moet op zondag openblijven

In het voorjaar van 2011 heeft de VVD een motie ingediend, die oproept om de bibliotheek in het Stadshart op zondag open te laten blijven. Deze motie had een brede steun in de Raad.

Als gemeente staan we voor een grote bezuinigingsoperatie, en al snel werd duidelijk dat er ook bij de bibliotheken flink zou moeten worden bezuinigd. Vanuit de oppositie kwam de wens om toch vooral de bibliotheken in Haven en Buiten open te laten blijven. Het college heeft deze wens gerespecteerd, zij het dat de bibliotheken op kleinere schaal zullen voortbestaan. Als VVD hebben wij ons vooral laten horen als het ging over de zondagopenstelling.

Recentelijk vernamen wij in de pers dat volgens de directeur van de bibliotheek de zondagopenstelling van de Nieuwe Bibliotheek vanaf 2014 niet meer mogelijk zou zijn, gezien de bezuinigingen. Hier zijn wij als VVD Almere erg van geschrokken.

Gelukkig is de gemeente hierover nog in gesprek met de bibliotheek. Wij hopen dat het college de bibliotheek zover kan krijgen andere keuzes te maken.

Als subsidieverlener vinden wij dat we voorwaarden kunnen stellen aan de bibliotheek. De winkeliers in het Stadshart profiteren van de levendigheid, sfeer en het aantal mensen dat de bibliotheek op een zondag naar het stadscentrum trekt. Als VVD doen wij alles wat in onze macht ligt, als het gaat om het scheppen van de beste voorwaarden voor de winkeliers.

Daarom zullen wij het nadrukkelijk in de gaten houden welke afspraken het college hierover met de bibliotheek maakt. En als het nodig is zullen wij zeker onze politieke maatregelen treffen.