Woonlastenfonds door Mark Pol (klik hier om te reageren)

Afgelopen donderdagavond 22 december is op de politieke markt de tweede bespreking over het woonlastenfonds aan de orde geweest. Sinds eind jaren negentig wordt vanuit dit fonds door de gemeente een tegemoetkoming betaald voor woonkosten, aan mensen die al minstens drie jaar rondkomen van een minimum inkomen. Het argument om destijds met dit fonds te starten was het tekort aan sociale huurwoningen in het lage segment in Almere. Inmiddels zijn de kosten van dit fonds opgelopen tot jaarlijks 760.000 Euro. Het college heeft daarom een voorstel ingediend om met het woonlastenfonds in afgeslankte vorm verder te gaan (mensen hebben in het collegevoorstel nog maar 3 jaar recht op een uitkering uit het fonds). De VVD vindt dat het fonds totaal afgebouwd moet worden.

Volgens de VVD moet armoedebeleid zijn gericht op het doorbreken van de armoede. We moeten ervoor zorgen dat mensen uiteindelijk zelf weer op eigen benen kunnen staan. Een paar maanden geleden is het totale armoedebeleid opnieuw vastgesteld en daar komt dit sterk in naar voren. Bij armoedebeleid moet het gaan om activering en stimulering, zodat mensen gaan participeren. Het woonlastenfonds past daar niet in. Tegelijkertijd beseffen we dat er al flink bezuinigd wordt op het armoedebeleid. Als het woonlastenfonds wordt afgeschaft zou daar nog eens een extra bezuiniging bovenop komen. We hebben donderdagavond daarom de andere partijen en de wethouder opgeroepen om in komende periode samen met de VVD na te denken over maatregelen die veel beter passen in een beleid van activeren en stimuleren. Een aantal partijen heeft positief gereageerd op deze oproep, maar een meerderheid is in de raad niet zo maar gehaald op dit onderwerp. De komende periode zal gebruikt worden om met de raad te komen tot een alternatief voor het collegevoorstel. De VVD fractie zal haar uiterste best doen om in die periode tot een meerderheid voor het voorstel te behalen.

Klik op de link hieronder voor de reportage van Omroep Flevoland