De toekomst van het busvervoer in Almere

In 2017 lopen de concessies voor het busvervoer in Almere en tussen Almere en Amsterdam/’t Gooi af. Dit betekent dat voor de periode 2018-2027 (nieuwe) busmaatschappijen worden uitgenodigd om een aanbieding te doen het vervoer op deze trajecten te gaan verzorgen. Echter, als gevolg van gestegen kosten en tegenvallende inkomsten vanuit de provincie zal er zo’n 30% op het vervoersaanbod moeten worden bezuinigd. De VVD is het eens met dit in evenwicht brengen van de uitgaven met de inkomsten.

Met het principe van kostenneutraliteit als uitgangspunt, heeft het college een nieuwe Visie Busvervoer Almere 2018-2027 opgesteld. Hiervoor zijn alle betrokken partijen geconsulteerd waarbij op ons initiatief voor het eerst deelnemers aan het Raadspanel zijn uitgenodigd om op het stadhuis de OV-game te spelen. Een op de Almeerse situatie afgestemde spelmethodiek, waarbij op basis van keuzekaarten een voorkeur  kon worden uitgesproken voor bezuinigingsmaatregelen en de bedragen die deze opleveren. De uitkomsten hiervan zijn mede bepalend geweest voor de keuzes die in de Visie zijn gemaakt.

De kern van de Visie busvervoer bestaat uit een intelligentere opzet van het busvervoer om de gevolgen voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. Het busvervoer dient immers de economische, sociale en milieudoelstellingen van Almere. Een optimale bereikbaarheid van Almere is een belangrijke pijler onder het economische beleid.

In de besprekingen met het college en andere partijen heeft de VVD zwaar ingezet op het vergroten van de sociale veiligheid. Iedereen moet immers veilig(er) kunnen reizen. Daarom is het voor ons van groot belang dat uitgaven voor sociale veiligheid buiten de concessie worden gehouden. Vanaf december 2017 krijgt de nieuwe vervoerder een exploitatiebijdrage én apart een bijdrage voor de sociale veiligheid. Hiermee wordt de sociale veiligheid 'uit de concurrentie' gehaald waardoor de vervoerder geen prikkel meer heeft om te bezuinigen op sociale veiligheidsmaatregelen en de gemeente een extra sturingsmiddel heeft.

Bij het mogelijk beschikbaar komen van extra financiële middelen, hebben wij benadrukt dat herstel van het vervoersaanbod en veiligheid voor ons hogere prioriteit hebben dan de vergroening hiervan.

Concluderend kunnen wij ons voldoende herkennen in de nu voorliggende Visie. Met steun van de VVD heeft de raad op 10 december 2015 ingestemd met dit raadsvoorstel  waarmee de  Visie busvervoer Almere 2018-2027 nu de inhoudelijke leidraad vormt voor de aanbesteding van het busvervoer.