Werkbezoek fractie Bedrijfsinvesteringszone Rembrandtplein in Amsterdam

Afgelopen vrijdagmiddag was de fractie welkom in nachtclub AIR om bijgepraat te worden over de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) Rembrandtplein in Amsterdam. Club AIR is gebouwd op een legendarische plek; de Amstelstraat op de voormalige locatie van de IT. De gastvrije ontvangst werd verzorgd door de eigenaar van de club en een ambtenaar van de gemeente Amsterdam die betrokken is bij de oprichting en uitvoering van de BIZ.

In het kader van deze BIZ is een pilot tegen uitgaansgeweld op het Rembrandplein van start gegaan. De pilot houdt in dat er elke vrijdag- en zaterdagavond hosts op het plein aanwezig zijn; gastvrouwen en gastheren die mensen welkom heten, op weg helpen als dat nodig is, maar die bezoekers ook aanspreken als ze overlast veroorzaken en die proberen ruzies te sussen voor ze uit de hand lopen. Ze vormen de schakel tussen bewoners, ondernemers, bezoekers, handhavers en politie. Veelal zijn dit jongeren tussen de 20 en 30 jaar.

Deze pilot moet er voor zorgen dat het Rembrandplein mooier, schoner, veiliger en gastvrijer wordt. De gemeente en ondernemers zijn zeer tevreden over de samenwerking in het BIZ en de gemeente heeft deze ondernemers beloond met verruimde openingstijden. Ook commiteren de horeca-ondernemers zich door hun personeel op te laten leiden zodat zij nog beter geweld kunnen herkennen en voorkomen.

De ondernemers werken nauw samen met de gemeente Amsterdam. De kosten voor deze pilot worden gedeeld. De BIZ krijgt haar inkomsten via een extra heffing op de OZB die de gemeente int en vervolgens terugstort in het BIZ. De ondernemers financieren zo gezamenlijk in diverse activiteiten maar ook in verlichting en extra schoonmaak van het plein. Alle ondernemers kunnen zich hierover uitspreken tijdens de bijeenkomsten van het BIZ en regelen zo dus veel zelf. Zoals de eigenaar van Club AIR ook aangaf; “ wij weten het beste wat hier nodig is, want wij zijn hier 24/7 en zijn gebaat bij een schoon en veilig uitgaansgebied”. Overigens gebeurt alles binnen dit project in nauwe samenwerking met handhavers en politie. Het is dus niet of/of, maar en/en.

Het werkbezoek verschafte veel inzicht in hoe belangrijk een goede samenwerking is tussen gemeente, ondernemers en bewoners en dat een vernieuwde aanpak met een overheid als gelijkwaardige partner positief werkt.