Strategische Economische Agenda 2015-2019 aangenomen door de raad

Afgelopen donderdag was het zover, de economische agenda voor de komende vier jaar is vastgesteld. De invulling van deze agenda is mede tot stand gekomen na eerdere behandeling op de politieke markt voorafgegaan door gesprekken met diverse ondernemers in de stad. Doel van deze agenda is de economie van onze stad verder te versterken. Het motto van onze wethouder Mark Pol is “Wat werkt, daar gaan we mee door, als het niet werkt, dan stoppen we ermee”. Deze insteek spreekt de VVD aan; praktisch, realistisch, lef en koers houden. Effectief economisch beleid is en blijft een kwestie van lange adem.

Deze agenda benadrukt nogmaals het feit dat economische ontwikkelingen vooral door ondernemers en initiatiefnemers gerealiseerd worden. De bescheiden rol van de gemeente wordt, wat de VVD betreft, terecht gezien als ondersteunend en ruimte biedend aan nieuwe initiatieven. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat de Economic Development Board Almere 2.0 door de gemeente nog meer op afstand is gezet waardoor de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen ook daadwerkelijk op basis van gelijkwaardigheid tot stand komt.

Het verbinden van het bedrijfsleven en onderwijs is een belangrijke focus van dit college en de VVD. We hebben hiertoe een eerste aanzet gegeven door de realisatie van het Stage Servicepunt op het ondernemersplein. We zijn blij met een intensivering van dit beleid.

Ik wil een aantal punten uit voorliggende Agenda aanstippen waar de VVD zeer positief tegenover staat: de bedrijfsinvesteringszones in combinatie met het verlagen van de OZB is typisch zo’n voorbeeld van meer neerleggen bij de ondernemers zelf. De “Quickscan Vergunningsvrij” vinden wij een prima plan, zo komen we er achter waar we mogelijke regels kunnen schrappen, dan wel werkbaarder maken. Zeer treffend vindt de VVD de naam van de nieuwe website “Ik onderneem en kom er niet doorheen”. Hier kunnen ondernemers terecht indien zij van mening zijn dat zij niet goed (genoeg) door de gemeente worden geholpen. We hopen dat ondernemers deze snel weten te vinden.

Wij zijn echter wel van mening dat de meetbare doelstellingen in de economische agenda nog ontbreken. Wanneer kunnen we spreken over succesvol ingezet beleid? Mede op ons verzoek heeft de wethouder toegezegd voor het einde van het jaar met een plan van aanpak met meetbare doelstellingen te komen.

Wij zijn de verkiezingen ingegaan met één thema; meer banen. De gemeente creëert geen werk, maar zorgt er wel voor dat de randvoorwaarden voor de bedrijven op orde zijn. Wij zijn van mening dat we met het vaststellen van de economische agenda de eerste stappen hebben gezet naar het versterken van een gunstig ondernemersklimaat met alle kans om optimaal te kunnen ondernemen.

Wilt u de Strategische Economische Agenda lezen, klik dan op deze link https://www.almere.nl/over-almere/actueel/nieuwsitem/artikel/strate...

Wij horen graag uw mening en suggesties!

Rest mij u namens de fractie een mooie vakantie toe te wensen.