Armoedebestrijding in Almere

Recentelijk heeft de VVD Almere het onderwerp armoedebestrijding geagendeerd. Het Rijk heeft Almere vanaf 2015 jaarlijks struktureel 1,2 miljoen extra voor armoedebestrijding toegekend (dit komt boven op de €700k per jaar die wij reeds ontvangen. Dit bedrag is bedoeld ter compensatie van de negatieve inkomenseffecten van gestapelde bezuinigingsmaatregelen die kwetsbare doelgroepen raken. Binnen de gemeenteraad is er een grote meerderheid om met dit armoedebeleid mensen zodanig te ondersteunen dat zij (weer) zelfstandig kunnen functioneren en participeren in de samenleving. Echter, wij zijn het, binnen de gemeenteraad, niet altijd met elkaar eens wanneer je naar de uitvoering kijkt. Wij vinden het belangrijk om kinderen te kunnen laten participeren op het gebied van sport, kunst en cultuur. Op deze manier ga je overerving van armoede tegen. In het kader van 'preventie van armoede’ zijn er via het Zelfstandigenloket een aantal initiatieven opgestart om MKB-ers en ZZP-ers via 'vroegsignalering van knelpunten’ te identificeren. De VVD maakt zich bij de uitvoering van deze initiatieven zorgen om concurrentievervalsing en vraagt zich af of deze initiatieven daadwerkelijk onder armoedebestrijding vallen. In maart krijgen wij een eerste evaluatie van deze initiatieven. Wij blijven dit onderwerp kritisch volgen. Tot slot nog een groot pijnpunt voor ons: het woonlastenfonds. Op dit moment gaan er €750k per jaar (bijna 40% van het totale budget) naar een activiteit die curatief en niet preventief is. Daarnaast staat dit proces bol van de administratieve rompslomp. Tijdens de bespreking heb ik nogmaals duidelijk gemaakt dat de VVD tegenstander is van het woonlastenfonds en dat we ons, ondanks onze minderheidspositie in de Raad op dit onderwerp, hier tegen zullen blijven verzetten. Wat ons betreft valt het woonlastenfonds niet onder het activerend armoedebeleid wat de VVD nastreeft. Resumerend zullen wij blijven streven naar: preventie van erger, participatie naar vermogen en het bieden van perspectief. Het komende jaar zal de VVD zich sterk maken voor de aansluiting van armoedebestrijding op de participatiewet: wordt vervolgd!